kuchnieportal

Na co zwrócić uwagę przy wynajmie mieszkania? Najważniejsze informacje

Na co zwrócić uwagę przy wynajmie mieszkania? Najważniejsze informacje

Większość z nas marzy o własnym mieszkaniu. Niestety, w obecnych czasach zakup nieruchomości nie jest taki prosty. Atrakcyjną alternatywą wciąż pozostaje więc wynajem długoterminowy na elastycznych warunkach. O czym dokładnie mowa? Na co zwrócić uwagę wynajmując mieszkanie?

Sytuacja ekonomiczna wielu naszych rodaków sprawia, że nie mogą oni myśleć o zakupie mieszkania za gotówkę lub nawet wzięciu kredytu z wysokimi odsetkami. Tymczasem, każdy musi mieć dach nad głową, a więc jedynym wyjściem pozostaje znalezienie mieszkania pod wynajem. Poniżej najważniejsze informacje związane z tym tematem!

 

Wynajmowanie mieszkania w Polsce – na czym polega?

Rynek nie lubi próżni, a konkurencja do najlepszych mieszkań, szczególnie w dużych miastach, jest ogromna. Szacuje się, że obecnie nieruchomości wynajmowane są w ciągu zaledwie kilku dni, dlatego widząc okazję, nie warto zwlekać! Z roku na rok rośnie w Polsce liczba umów najmu, co oznacza, że czerpiemy wzorce np. z Niemiec, gdzie wynajem mieszkania jest od lat swoistą normą. Nic w tym dziwnego, ponieważ wpływ na to ma między innymi fakt, że wiele osób podróżuje z miasta do miasta za pracą. Zakup nieruchomości na kredyt nie byłby więc rozsądnym rozwiązaniem. Najem z kolei jest w miarę elastyczny i zawsze można wypowiedzieć umowę.

 

Wynajem długoterminowy – największe zalety

Rozwiązanie to ma mnóstwo zalet. Przede wszystkim, podpisując umowę na rok czy nawet kilka lat zyskuje się pewność co do tego, że z dnia na dzień nie straci się dachu nad głową. Ponadto, wynajem długoterminowy zawierany jest najczęściej z zastrzeżeniem niezmienności wysokości czynszu, a więc najemca jest zabezpieczony na wypadek jakichkolwiek podwyżek. Przy dobrze sporządzonej umowie chronione są interesy obu stron, a każda z nich zyskuje na współpracy.

 

Poszukiwanie mieszkania – gdzie i jak?

Wiele osób zastanawia się, gdzie i w jaki sposób najlepiej szukać mieszkania do wynajęcia? Z pomocą w tym zakresie przychodzą takie strony jak np. Rentola, a więc portal z ogłoszeniami z rynku nieruchomości. Codziennie pojawiają się nowe oferty, a dzięki możliwości wyszukiwania i filtrowania można szybko i bez żadnego problemu znaleźć nieruchomość, która spełni nasze oczekiwania. Warto przeglądać portal ogłoszeniowy na bieżąco, ponieważ najlepsze mieszkania błyskawicznie zyskują nowych najemców. Wybór jest jednak na tyle szeroki, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie! Przeglądając ogłoszenie warto zwrócić uwagę na to, jak wiele informacji podał właściciel lub agent nieruchomości. Im więcej szczegółów, tym lepiej, ponieważ pozwoli to obu stronom na zaoszczędzenie czasu oraz energii. Głównymi kryteriami, jakie należy wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu mieszkania jest jego metraż, lokalizacja, liczba pokoi, standard oraz wysokość odstępnego.

 

Wizyta w mieszkaniu – na co zwrócić uwagę?

Oglądanie mieszkania to jeden z kluczowych etapów całej procedury wynajmu. Jest on kluczowy z kilku powodów, a jednym z nich jest to, iż po ocenie stanu nieruchomości, można rozpocząć negocjacje cenowe. Podstawą do obniżenia czynszu mogą być wszelkie mankamenty czy niedociągnięcia, ale oczywiście ostateczna decyzja zawsze należy do właściciela. Będąc w lokalu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rozkład pomieszczeń, ich funkcjonalność, metraż, jak i wyposażenie. Często bowiem najemcy decydują się na umieszczenie w wynajmowanej nieruchomości swoich mebli, łóżka itd. Warto dopytać o każdy interesujący nas szczegół, w tym o rodzaj oraz koszty ogrzewania, warunki zwrotu kaucji, możliwość wymiany przez właściciela sprzętu w razie jego awarii itp. Ważną informacją dla kierowców jest też to, czy w pobliżu są dostępne miejsca postojowe lub parkingowe. Właściciel może poinformować najemcę również o zbliżających się remontach w budynku, co ma szczególne znaczenie dla osób pracujących w domu.

 

Umowa najmu długoterminowego – jak zawrzeć?

Umowa najmu nie musi mieć określonej formy, ale najlepiej, aby była sporządzona na piśmie. Pozwoli to uniknąć jakichkolwiek niedomówień i sporów. W dokumencie tym warto wskazać jak najwięcej szczegółów, w tym oznaczyć strony, przedmiot umowy, okres jej trwania, wysokość kaucji, czynszu oraz dodatkowych opłat. Niezbędna jest również informacja dotycząca sposobu przekazywania pieniędzy, terminu i warunków wypowiedzenia lub przedłużenia w momencie wygaśnięcia. Do umowy warto dołączyć wykaz najważniejszych elementów wyposażenia, jakie pozostawia najemcy właściciel. Coraz częściej obie strony decydują się na tzw. najem okazjonalny. Jest to szczególny rodzaj stosunku prawnego, który wymaga dodatkowych formalności. Oprócz standardowej umowy konieczne będzie złożenie przez najemcę oświadczenia w postaci aktu notarialnego o tym, że zobowiązuje się on opuścić lokal w przypadku wygaśnięcia umowy, musi także wskazać mieszkanie zastępcze, do którego się uda. Najem okazjonalny staje się powoli standardem, więc warto dokładnie zapoznać się z tym zagadnieniem

Wynajem długoterminowy mieszkania – dlaczego warto?

To pytanie pada bardzo często, ale nie ma nie uniwersalnej odpowiedzi. Tak naprawdę wiele zależy tutaj od osobistych preferencji oraz wymagań danej osoby. Wynajem mieszkania sprawdza się jednak w większości przypadków. Lokale mieszkalne wynajmują nie tylko studenci czy single, ale coraz częściej także rodziny. Jak już wspomnieliśmy, nie każdego stać od razu na zakup nieruchomości, a najem wydaje się dobrą alternatywą. Szczególnie jeśli mówimy o osobach, które często zmieniają miejsce zamieszkania, wyjeżdżają do innego miasta w celach zarobkowych itp. Wynajem długoterminowy jest także mniejszym obciążeniem finansowym i psychicznym niż wieloletni kredyt hipoteczny. Oczywiście, przed podjęciem ostatecznej decyzji warto dokładnie przeanalizować wszelkie „za” oraz „przeciw” i sprawdzić, których będzie więcej.

 

Dołącz do dyskusji

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings